Produktiefases

WANNEER LIVE-STREAM

Het livestreamen heeft als doel een community op te bouwen rond een merk of shop. Je gaat alleen live als kijkers kunnen reageren. Tegenwoordig kan dat heel makkelijk via Facebook en andere kanalen volgen snel.
Zodra de livestream wordt gestart ontvangen volgers een notificatie. Ook ruim voor de start van een livestream kunnen volgers worden geattendeerd op de komende livestream. Het beste is om als men regelmatig een livestream verzorgd dit op een terugkerend vast tijdstip te doen. Bijvoorbeeld iedere week op dezelfde dag en hetzelfde uur. Daarbuiten kunnen ook incidentele streams worden opgezet, bijvoorbeeld om aandacht te trekken voor de komende wekelijkse show. Dit kan eenvoudiger en bondiger. In het jargon noemen we de wekelijkse live presentatie de LIVE SHOW en de incidentele korte uitzending de LIVE STREAM.

PRODUKTIE FASES LIVE SHOW

1. Voorbereiding
2. Start en inloop
3. Vulling van leegtes, breaks
4. Afronding
5. Afsluiting
6. Nabewerking, orderverwerking, replay

1. VOORBEREIDING

beginleader
inloop filmpje
inloop foto/still verkoop-opstelling
onderwerp titel
het “vastgezette bericht” bovenaan de chat
break bumper
break filmpje
break foto/still verkoop-opstelling en losse items
titels voor in de uitzending
titels voor tijdens de afronding
eindleader

2. START EN INLOOP

Zodra je begint met streamen zal het even duren voordat het merendeel van de willige kijkers daadwerkelijk zijn ingelogd. Het is dan ook zinvol om deze inloop periode te vullen met wat voorinformatie. Dat kan met een filmpje, of met een praatje over wat er te wachten staat. Dat kan geillustreerd worden met de verkoop-opstelling (eventueel d.m.v. een eerder opgenomen foto).
De inloop periode kan aangevuld worden met een aftelklok. Dit is vooral handig voor terugkijken, men spoelt dan meteen naar het werkelijke begin van de uitzending.
Zowel tijdens de inloop periode als tijdens de uitzending is het fijn om permanent iets in beeld te hebben dat het onderwerp van deze uitzending laat zien. Dat kan met een titel, het kan ook met het “vastgezette bericht” bovenaan de chat.

2b. TIJDENS DE PRESENTATIE

Herhaal regelmatig het onderwerp van de uitzending.
Leg af en toe spelregels duidelijk uit.

3. VULLING VAN LEEGTES, BREAKS

Wanneer er met een team wordt gewerkt zullen leegtes niet snel plaatsvinden, aangezien er gerichte vragen kunnen worden voorgezet, alsmede promotionele mededelingen, uitleg van spelregels en dergelijke. Wanneer er een solo uitzending wordt gemaakt kunnen leegtes sneller ontstaan, bijvoorbeeld omdat er wat tijd nodig is om uit de chat vragen een reactie te kunnen selecteren. In dat geval is het kunnen terugvallen op beelden van de verkoop-opstelling en losse items natuurlijk erg handig.
Een break is een vooropgezette onderbreking van de show, dan heb je van tevoren al filmpjes gemaakt van bijvoorbeeld de produktopstelling, of van een model.

4. AFRONDING

Leg in de afronding uit wat de stand van zaken is, zijn er nog onverkochte items komen die dan terug in de replay zodat men later daar nog op kan bieden, vertel over de openingstijden van je fysieke winkel, het onderwerp van de uitzending van volgende week, anekdotes over eerdere uitzendingen en verkopen, acties die je op stapel hebt staan, webadressen, mailadressen, telefoonnummers en huishoudelijke mededelingen.

5. AFSLUITING

De afsluiting eindigt met een eindleader, spreek goed af (als je met meerdere medewerkers opereert) wat je laatste woorden zullen zijn, zodat ook dat smooth verloopt. Repeteer het van tevoren. En schuif die microfoon dicht als de eindleader loopt… Je bent nog steeds ON AIR!

6. NABEWERKING, ORDERVERWERKING, REPLAY

Na de uitzending kan een hermontage worden gemaakt, enerzijds om vlekjes te verwijderen, versprekingen en dergelijke, anderzijds kun je een left-over edit maken om niet verkochte items alsnog te laten zien. Je kunt de left-over film voorzien van een aparte aan- en afkonidiging, dan is het helder dat het geen onderdeel is van de live uitzending.
De orderverwerking verloopt vanzelfsprekend via de webshop. Toch is het ook nodig de hele chat door te lopen op biedingen, vragen, opmerkingen e.d. In de snelheid van een uitzending vallen er altijd wel chat’s buiten de aandacht. Die moeten nu opgevangen worden.

Lees ook de checklist Live via laptop