Wat gebeurt er op Facebook Live?

Sinds de introductie van live video via de mobiele telefoon op een facebook pagina of profiel (live uitzenden kan niet vanuit een groep) gebeurt er van alles wat de moeite is om te bekijken. Als je op http://facebook.com/live klikt kom je op een wereldkaart met uitzendingen van live streamers. Het is erg vermakelijk omdat je in allerlei huiskamers en gelegenheden beland die zelfs een vliegvakantie je niet zullen bieden. Je kan meegenieten van de lunch van een boeren familie in Laos, of een make-up cursus volgen van een travestiet in Puerto Rico.

Naast facebook live heb je natuurlijk meerdere live bronnen, zoals youtube en de andere tientallen aanbieders van videostreams. Het mantra bij facebook is community building en dan is het niet erg als je er in het begin maar tien of twintig volgers op nahoud. Als men maar reageert via de chatbox. En dat doe je dus met trucs. Aanbiedingen, gokken, het rad van fortuin, alles komt voorbij. Het leuke daarvan is dat door naar deze exercities te kijken en ze te bestuderen je snel kunt leren hoe je zo’n uitzending kunt perfectioneren.

Veel middenstanders zijn recent getroffen door de concurrentie van het internet. Ze hebben al snel begrepen dat ze ook moeten meedoen op sociale media. Met de komst van facebook live en andere mogelijkheden is het tijd om die interactie met potentiele klanten aan te gaan. Een keer per week een live show, tussendoor met wat livestreams vanaf de mobiele telefoon, daarmee bouw je een community op rondom je winkel of product. Het is een nieuwe manier van marketing en het vergt nieuwe skills op het gebied van presentatie en visualisatie.

TVAmsterdam maakt al meer dan dertig jaar live televisie. Daarom zijn wij in staat je te helpen bij een live strategie, om je presentatie te perfectioneren en daarmee je community uit te breiden. Techniek, presentatie, vormgeving, aftersales…

Een paar voorbeelden van livestreams die je tegen kunt komen op facebook live op dit moment, februari 2018

Oesters worden live opengebroken. De klant dient van tevoren te bepalen welke oester hij kiest. De uitkomst is dus een gok: een mooie of minder waardevolle parel.

Het rad van fortuin waar de namen van de live chattende deelnemers op worden geplakt. Wie wint het gratis kledingstuk of krijgt een fikse korting?
Je hebt niet veel ruimte nodig als je kleine spulletjes verkoopt


Creativiteit stimuleren met de producten uit je (creativiteits-)winkel. How to… use our products!
.

Als kunstenaar kun je tijdens je scheppende werk potentiële klanten laten meekijken en vragen beantwoorden...
.

Als je de ruimte hebt creëer je natuurlijk je eigen takshow setting. In dit geval om joints aan te bevelen (Vancouver, Canada)
.

Je kunt ook in de stamcafe gaan zitten (locatiesponsoring) maar houd er wel rekening mee dat horeca altijd lawaai produceert (koelkasten, leveranciers)
.

Op dit Taiwanese politiebureau kun je bingo spelen en een dinky-toy politie-auto winnen.

Er zijn meer platforms waarop je kunt livestreamen en chatten. Dus als je niet op Facebook wilt werken zijn er alternatieven.