Veel voorkomende missers

Van fouten kun je leren. Daarom een paar voorbeelden waar je op moet letten.

Als je een selfie maakt is dat altijd in spiegelbeeld. Zodra er teksten of getallen in beeld komen gaat dat zich wreken. Kijk of je telefoon de mogelijkheid heeft te spiegelen. Lukt dat niet, film dan via een grote spiegel, of maak je titelbordjes in spiegelbeeld!
Voordat je een verkoop show start is het wel zo handig alles even door te passen.
Ook al is dit in bepaalde delen van de wereld de gewoonste zaak, neem je beroep als model en verkoper serieus.
Verdiep je in de presentatiemogelijkheden van jou specifieke produkt. Dus is je produkt klein, zoals deze zonnebrillen, kijk dan naar de displays in brilenwinkels en warenhuizen. Waar nu een foeilelijk donkergroen tapijt hangt kunnen uitvergrotingen van het produkt worden opgehangen. De echte brillen zet je op de voorgrond in een verticaal display.
De schappen in een (servies)winkel zijn bedoeld om de produkten pakbaar te maken voor de winkelende klant. Op camera ziet dat er niet helder uit, vooral kleine voorwerpen verdienen een display.

Een kale leegstaande ruimte is natuurlijk ideaal voor een visuele presentatie, maar het geluid is vreselijk, het galmt heel erg dus als je niet met opspeldmicrofoontjes werkt is dit geen goede presentatie.

Als je een licht, bijna wit, kledingstuk voor een zwarte achtergrond omhoog houdt, dan gaat de licht-automaat in de camera gemiddelden kiezen. In dit filmpje kun je zien wat er allemaal fout gaat. Een professionele oplossing is het vast zetten van het diafragma (en de sluitertijd en de gain) van de camera, maar wat ook helpt is de achtergrond ook te belichten. Laat je bij het inrichten van je opnameplek en de belichting adviseren door een fotograaf of filmer.

In dit filmpje gaat het een en ander mis. De camera staat veel te laag waardoor de verkoopster moet bukken om de chat tekst te lezen, terwijl ze ook haar eigen kleding showt. Ze houdt een stapel kleertjes tegelijkertijd omhoog, dat is onduidelijk. Ook staat de muziek in de winkel veel te hard.

Natuurlijk kun je proberen zo veel mogelijk te laten zien in de korte tijd dat je live uitzend. Het nadeel is dat je geen aandacht besteed aan je presentatie. De tijd die het model benut aan het aanhebben en showen is een fractie van alle andere niet relevante handelingen. Daarbij staat ze veel te ver van de camera (de andere dame zit op de voorgrond en voegt niets toe voor de kijker en het produkt. Het model smijt vervolgens elk uitgetrokken kledingstuk op de grond. In dit geval kun je beter met twee modellen werken (om en om) of van tevoren een filmpje maken met alle producten.

Dit is wellicht geen “veelvoorkomende misser” maar wel de moeite om te laten zien. De optie om je sponsors in beeld via een “slide-show” te promoten is natuurlijk geweldig gevonden, je moet er dan natuurlijk niet vóór gaan zitten.